Friday, July 9, 2010

Israk dan Mikraj

Penuh dengan iktibar.. itulah yang dpt diterjemahkan daripada peristiwa Israk dan
Mikraj yang dilalui pemimpin agung, Nabi Muhammad saw sebagai ‘perjalanan’ yang penuh dengan pengajaran.. Peristiwa berlaku pada 27 Rejab tahun berkenaan membuktikan kehebatan dan kekuasaan Allah..

Sesungguhnya peristiwa Israk dan Mikraj penting untuk dhayati terutamanya manusia zaman ini yang semakin jauh menyimpang daripada agama Allah. Israk dan Mikraj menyimpan pelbagai rahsia yang membongkar kelebihan terutama mertabat rasulullah saw dsisi Allah..

Dalam ‘pengembaraan’ luar biasa itu, Nabi Muhammad saw menyaksikan banyak perkara dahsyat terutama balasan dan seksaan yang dterima manusia lantaran melakukan kemungkaran d dunia..

Antaranya Nabi Muhammad saw melihat

1)        wanita yang d gantung rambutnya dan otak d kepalanya mendidih kerana mereka tidak mahu melindungi rambutnya daripada d lihat lelaki lain
2)       wanita yang d gantung lidahnya dan tangannya dkeluarkan daripada punggung, minyak panas dtuangkan kedalam kerongkong kerana mereka suka menyakiti suami
3)       wanita yang dgantung buah dadanya dari arah punggung dan air pokok zakum dtuang kedalam kerongkongnya kerana perempuan itu menyusui anak orang lain tanpa keizinan suaminya.
4)       Wanita yang diikat dua kakinya serta dua tangannya sampai ke ubun dan dbelit beberapa ular dan k ala jengking kerana mereka yang boleh bersolat dan berpuasa tetapi tidak mahu mengerjakannya, tidak berwuduk dan tidak mahu mandi junub.
5)       Wanita yang memakan daging tubuhnya sendiri manakala dbawahnya ada api yang menyala. Mereka adalah perempuan yang berhias untuk dlihat lelaki lain dan suka menceritakan aib orang lain.
6)       Wanita yang memotong badannya sendiri dengan gunting dari neraka akibat mereka suka memasyurkan diri sendiri supaya orang lain melihat akan perhiasannya.
7)       Wanita yang kepalanya seperti kepala babi dan badannya pula seperti keldai. Mereka ialah wanita yang suka mengadu domba dan sangat suka berdusta.
8)       Wanita yang menyerupai anjing dan beberapa ular serta kala jengking masuk ke mulutnya dan keluar melalui duburnya kerana mereka suka marah kepada suaminya dan menfitnah orang lain.

Begitulah antara seksaan yang menimpa wanita ketika peristiwa Nabi Muhammad saw melakukan Israj dan Mikraj…
Semoga kita tidak termasuk dalam golongan wanita2 tersebut.. Amin…

2 comments:

  1. no 2, 3 n 8 tu peringatan utk org bsuami. Alhamdulillah, terlepas seksaan yg tu.

    tp yg lain tu peringatan utk kita sungguh dahsyat seksaan d neraka kelak.

    ReplyDelete
  2. isshh..ye ke..... tau mana bjumpa jodoh kelak...
    Apa2pun didoakan semoga bjumpa jodoh yang baik dan soleh... jgn lupa jemput ye.......

    ReplyDelete